- ب ب +

گونه‌شناسی قصّه‌­های جامع‌التمثیل

کتاب جامع التمثیل نوشته محمّد علی حبله ­ رودی (زنده ۱۰۵۴) از جمله قدیم­ترین کتاب­های امثال و حاوی ناب­ترین تمثیل‌­های ایرانی است که طی چهار قرن از پرخواننده ­ ترین کتاب­های اخلاقی و داستانی بوده؛ چنان­که بیش از پنجاه بار چاپ شده است.
قالب: داستان­های جامع التمثیل اغلب شامل افسانه­­های مشهور هستند. افسانه­های جامع­التمثیل از معروف­ترین افسانه ­های ایرانی است که ده­ها روایت از آن در ادب کلاسیک و روایات شفاهی وجود دارد. بیشترین افسانه­ها تمثیلی است؛ مثل داستان «آدم غافل و شیر و گریز به چاه» و «زاهد و بچّه‌موشی که دختر شد» چند افسانة عیّاری نیز مثل داستان «عیّار زیرک و دستبرد به کاروانسرا» و «عیّار خراسانی و حق نمک» نیز دیده می­شود.
 
درون‌مایه: داستان­های جامع التمثیل به لحاظ درون‌مایه انواعی دارند:
 
داستان­‌های اخلاقی: که برای ترویج اصول مذهبی و درس­های اخلاقی نوشته شده، حقیقت ­های کلّی و عام را تصویر می‌­کند و ساختار آن نه به مقتضیات عناصر درونی خود؛ بلکه در جهت تحکیم و تأیید مقاصد اخلاقی گسترش می‌­یابد و این قصد و غرض معمولاً صریح و آشکار است. داستان­هایی چون «پادشاه عاقبت نگر»، «قاضی ابوالمنصور و پسر حاضر جواب»، «منصور دوانیقی و هجوم مگسان»، «هارون‌الرشید و کنیز ناطقی» و ده­ها داستان دیگر از این دسته‌اند.
 
عمده‌­ترین موضوعات اخلاقی کتاب عبارتند از: اجل، احسان، ازدواج، انتقام، آه­ مظلوم، بخل، تدبیر، تربیت، ترک دنیا، تقدیر، تقوی، توبه، توکّل، ثروت، حج، حق نمک، خاموشی، خواب، خوف، خیانت، دشمن دانا، دعا، دنیا، دوراندیشی، ذکر، راستی، رزق، رفع ، رفیق، سفر، زبان، زن، سخن، سکوت، سلام، شب برات، شفاعت، شفقت، شکر، صبر، صدق، صدقه، طمع، ظالم، عشق، علم، عمل صالح، عهدشکنی، عیب زن، عیب‌جویی، غفلت از ذکر حق، غیبت، قدر، قرآن، قرض، قضا، قول زنان، قیامت، کار، کرم، مرگ، مصاحبت ناجنس، مکر، مکر زن، مهمان، میانجی‌گری، نتیجة عمل، نیکویی، دشمن، همسایگی، وفای به عهد، یاد حق. محتوای این داستان‌ها تمثیل‌هایی از احادیث و اندرزهای دینی و افسانه‌های تاریخی‌اند که گاه با مصطلحات عوام و مثل‌هایی از برخی گویش‌ها همراه است.
 
2-2-6. داستان­های عرفانی: جز سرگرمی و تفریح خاطر مردم، ترویج اصول انسانی و عدالت اجتماعی و طرح تعالیم اخلاقی، حکمی و عرفانی در لابه لای داستان­ها مشهود است. بخش مهمی از داستان­ها مربوط به زندگی عرفا و برگرفته از کتاب­های عرفانی (رک: ادامة مقاله) است؛ مثل داستان «عابد متوکّل و بدرة‌ زر» و «بازرگان متوکّل و سوار سبز پوش» یا «زاهد و سیب» و «بزّاز پارسا و بوی خوش».
 
3-2-6 داستان­های عامیانه: محتوای داستان­های جامع التمثیل اغلب عامه پسند است. مضمون، سبک نگارش، مخاطبان و شکل ارائة آن باب ‌پسند عامه بوده و در میان مردم رایج شده است. داستان­های جامع التمثیل برای سرگرمی و تفنّن بوده و گاه طنزآمیز هستند. آسابرگر دو وجه خیال‌پردازی و طنزآمیز بودن را به قصد تفنّن و سرگرمی از ویژگی‌های داستان‌های عامیانه برمی‌شمارد که در واقع هدف داستان‌های عامیانه است (آسابرگر، 1380: 144). در فرهنگ اصطلاحات ادبی، قصّة عامیانه به «قصّه­های کهنی اطلاق می­شود که بصورت شفاهی یا مکتوب در میان یک قوم از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و گونه­های متنوعی از اساطیر بدوی، قصّه­های پریان تا قصّه­های مکتوبی که موضوعات آن برگرفته از فرهنگ قومی است» (داد، 1375 : 234). در این صورت و بنابر تعاریف یاد شده کتاب جامع التمثیل را باید جزو ادبیات عامه به شمار آورد. علاوه بر این حبله­رودی داستان­های رایج میان عوام را نیز در کنار داستان­های سنّتی استفاده کرده است؛ مثل داستان «هیزم‌فروش و مرغ تخم‌طلا» و «اعرابی و نجات مار» یا «درویش و شیخ مغرور».
 
داستان­ های بزرگان و مشهوران در جامع­التمثیل جایگاهی ویژه دارد. داستان­های بزرگانی چون لقمان «پسر ناشکیبای لقمان و خضر» یا بهلول «جنید بغدادی و بهلول» و« بهلول و ابوحنیفه» یا «عباس دوس و جوان بازرگان»
 
داستان­ های طنز آمیز: زمینة برخی داستان­ها طنز اجتماعی قوی است؛ مثل داستان «قاضی و داوری­های نادرست» علاوه بر آن در اغلب داستان­ها طنزی زیبا نهفته است.
 
حسن ذوالفقاری - مأخذ شناسی قصص و حکایات جامع التمثیل